Insta.Ling – innowacyjny program w naszej szkole!

 Insta.Ling jest stroną WWW do nauki słówek języków obcych oraz ortografii języka polskiego. Nauczyciel przydziela słówka z przerabianego w szkole materiału, a uczniowie razem z Insta.Ling powtarzają je w domu. Nauczyciel i rodzice dostają szczegółowe raporty o systematyczności pracy ucznia i jego postępach w nauce, a Insta.Ling dba, aby powtórki słówek były dostosowane indywidualnie do potrzeb ucznia. Uczestnictwo w Programie Insta.Ling dla Szkół daje bezpłatny dostęp do systemu dla nauczyciela, uczniów i rodziców.

Podstawowym założeniem aplikacji jest skłonienie uczniów do krótkiej, kilku- bądź kilkunastominutowej, 
ale systematycznej codziennej pracy.

Nauka odbywa się w ciekawej i nienużącą formie quizu, który indywidualnie dobiera poziom trudności do aktualnych umiejętności ucznia, dzięki czemu dziecko nie jest ani przytłoczone nadmiarem nowego materiału, ani nie traci czasu na powtórki słówek, które już świetnie zna.

W bieżącym roku szkolnym w naszej szkole uczniowie klasy III gimnazjum uczą się słówek z języka niemieckiego, a uczniowie klasy II a gimnazjum ortografii języka polskiego.

Opiekunowie programu:
Bernadeta Nykiel

Małgorzata Molęda


DEUTSCH – WAGEN – TOUR, CZYLI NIEMIECKI JEST PROSTY!

Deutsch – Wagen – Tour, czyli niemiecki jest prosty!

    16 kwietnia odwiedził naszą szkołę specjalny samochód z lektorem języka niemieckiego w ramach projektu Deutsch-Wagen-Tour. Jest to projekt realizowany przez Goethe-Institut w Warszawie we współpracy z Ministerstwem Spraw Zagranicznych Niemiec, Ambasadą Niemiec oraz Polsko-Niemiecką Izbą Przemysłowo-Handlową. Lektorzy prowadzący warsztaty zachęcają do nauki języka niemieckiego w sposób niekonwencjonalny, poprzez zabawę a jednocześnie w atrakcyjnej formie przekazują informacje o naszych zachodnich sąsiadach. Samochody Deutsch-Wagen stacjonują w pięciu miastach Polski: Poznaniu, Wrocławiu, Krakowie, Lublinie i Olsztynie, skąd docierają nawet do najbardziej odległych zakątków Polski. Projekt cieszy się takim zainteresowaniem, że oczekiwanie na wizytę lektora sięga niejednokrotnie kilku miesięcy – mówią pomysłodawcy zajęć.

    Naszą szkołę odwiedziła pani Joanna Lay, lektorka języka niemieckiego z Goethe-Institut w Krakowie, która poprowadziła bardzo ciekawe warsztaty z uczniami klasy szóstej szkoły podstawowej, dla których było to pierwsze spotkanie z językiem niemieckim. Uczniowie poznali podstawowe zwroty powitalne, kolory, kierunki oraz ogólnie osłuchali się z nowym językiem obcym. W kolejnych zajęciach udział wzięli również uczniowie klasy 1 i 2 gimnazjum. Gimnazjaliści nie tylko świetnie się bawili podczas warsztatów ale przy okazji poznawali nowe zwroty i zapamiętywali je używając w zabawie.

    Zajęcia były niekonwencjonalne i nowatorskie (zapraszamy do obejrzenia zdjęć w galerii) i na pewno na długo pozostaną w pamięci młodzieży. Były to m.in. konkursy, zabawy językowe, quizy z mapami, z obrazkami. Lektorka wykorzystywała podczas nauki coraz to nowe rekwizyty jak piłki, balony, kolorową chustę, układanki i inne przedmioty, które czyniły warsztaty atrakcyjniejszymi. Na zakończenie każdy z uczestników został obdarowany małym upominkiem.

    Gimnazjaliści zadbali o oprawę całej imprezy i przygotowali prace na szkolny konkurs plastyczny pt.: „Z czego słyną Niemcy?”. Pierwsze miejsce zajął Emil Janowski z kl. 3 A za obszerną pracę na temat Oktoberfest, drugie miejsce zajęli wspólnie Karol Zapała oraz Monika Misiuda, trzecie miejsce zajęła Weronika Lech. Wyróżniony został również plakat Gabrieli Ruszały. Wszyscy ci uczniowie otrzymali nagrody rzeczowe.

    Warsztaty pokazały młodzieży, że język niemiecki nie jest ani trudny, ani nudny lecz wręcz przeciwnie: może być ciekawy i atrakcyjny. Dlatego każdy z uczniów, pozując na koniec do pamiątkowego zdjęcia, mówił: „Jasne, że klar” :)

    Na stronie internetowej projektu www.blog.goethe.de/deutsch-wagen-tour będzie można wkrótce obejrzeć opis odwiedzin Deutsch-Wagen-Tour w Zespole Szkół w Świlczy wraz ze zdjęciami.

                                                                                                                                 G. Veith